Це варто знати про прилади обліку електричної енергії. До Головного управління Держпродспоживслужби у Вінницькій області надходять чисельні питання споживачів щодо заміни та перевірки лічильників.
У яких випадках представник обленерго може вимагати доступ до приладів обліку електричної енергії мешканців?
Енергетикам потрібен доступ до лічильника: для проведення технічної перевірки засобів вимірювання; для контролю за рівнем споживання електричної енергії та потужності; для вимірювання показників якості електричної енергії; для контрольного огляду електричних мереж, здійснення заміни приладів обліку; для повірки або виконання відключення/обмеження споживання.
Чи можна не допустити представника обленерго до приладів обліку електроенергії?
Відповідно до чинного законодавства, споживач зобов’язаний надавати безперешкодний доступ до лічильника представнику обленерго. В свою чергу, представник повинен пред’явити документ, який засвідчує його особу/місце роботи/наявність допуску до засобів обчислення.
З якою метою проводять заміну лічильників?
Навіть незважаючи на акуратне користування і відсутність втручання у роботу, електролічильники з часом виходять з ладу і потребують заміни. Кожен пристрій розрахований на певний період роботи, протягом якого показники спожитої електричної енергії є коректними. Цей період має назву "міжповірочний інтервал", і коли він наближається до завершення - електролічильник необхідно повірити.
Окрім того, інколи у споживача або у фахівців компанії виникають підозри, що електроенергія обліковується неправильно. Щоб перевірити ці підозри, сторони можуть ініціювати перевірку і, як наслідок, - заміну лічильника.
Як дізнатись, який міжповірочний інтервал лічильника?
Уважний споживач може знайти дату останньої повірки на пломбі лічильника. З однієї сторони пломби арабськими цифрами вказані дві останні цифри року, а з іншої – римськими вказаний квартал. Проте, компанія самостійно контролює закінчення цих періодів кожного лічильника, тому мешканцям не має причин перейматись.
Як часто відбуваються планові повірки та заміни засобів обліку?
Частота заміни залежить від типу, конструктивних особливостей та часу виготовлення лічильника:
- для всіх трифазних індукційних (дискових) лічильників – один раз на чотири роки, однофазних – один раз на вісім років;
- для простих однофазних та трифазних електронних (статичних) лічильників, що були виготовлені до 01 грудня 2016 року – один раз на шістнадцять років;
- для електронних (статичних) лічильників, що були виготовлені після 01 грудня 2016 року: однофазних - один раз на шістнадцять або шість років, трифазних – один раз на десять або шість років;
- для усіх електронних (статичних) лічильників, що перебувають в експлуатації та проходять повірку після 01 грудня 2016 року – шість років.
Свідченням того, що лічильник пройшов повірку та обліковує електричну енергію відповідно своєму класу точності, є наявність пломб з тавром організації, уповноваженої на проведення повірки та/або пломб з тавром виробника. Пломби встановлені на лічильнику таким чином, щоб унеможливити порушення герметичності корпусу без їх пошкодження.
Чи може мешканець відмовитись від заміни лічильника електроенергії?
Відповідно п.3 ст. 17 Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність" суб’єкти господарювання зобов’язані своєчасно з дотриманням встановлених міжповірочних інтервалів подавати законодавчо регульовані засоби вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації, на періодичну повірку. Заміна лічильника проводиться, коли закінчився міжповірочний інтервал лічильника або якщо він несправний. Демонтаж та заміну проводить представник компанії у присутності споживача або вповноваженої особи, споживач зобов’язаний не перешкоджати йому в цьому.
Хто оплачує повірку та ремонт приладів обліку електроенергії?
Відповідно п.4 ст. 17 Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність" періодична повірка, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) засобів вимірювальної техніки, що є власністю фізичних осіб або спільною власністю співвласників багатоквартирного будинку, здійснюються за рахунок суб’єктів господарювання, що надають послуги з електропостачання. Непланова заміна та ремонт здійснюється за рахунок того, хто її ініціював.
Хто має право проводити роботи із заміни лічильника у помешканні споживача?
Такі роботи може проводити лише представник обленерго або підрядної організації, яка уклала договір із обленерго на такий вид діяльності.
Що робити, якщо лічильник вийшов з ладу?
Якщо лічильник викрали або він перестав працювати належним чином, споживачу необхідно звернутися у центр обслуговування клієнтів компанії. Фахівець видасть бланк заяви (з переліком причин звернення споживача), в якому необхідно вибрати проблему, зазначити дату та підписати.
Якщо пошкодження сталось з вини власника лічильника - всі витрати покладаються на власника засобів обліку, а якщо з вини постачальника електроенергії - за все заплатить постачальник. За період, коли лічильник не працював або некоректно обліковував спожиту електричну енергію - споживач платитиме по середньому добовому споживанню.
Варто пам’ятати! Несанкціоноване втручання в роботу приладів обліку, зміна схеми підключення, пошкодження чи зрив пломб та/або індикаторів, втручання в їх параметри з метою зміни показів, самовільне підключення до електричної мережі - є грубим порушенням Правил роздрібного ринку електричної енергії.
У разі виявлення представниками електропостачальника зазначених порушень, на місці їх виявлення, у присутності споживача або його представника, оформлюється акт про порушення, відповідно до якого споживач буде змушений відшкодувати компанії всі понесені збитки.