Хочеш дізнатися, що ти їси? Держава подбала про це — 6 грудня 2018 року Верховна Рада України ухвалила Закон України 2639-VIII "Про інформацію для споживачів щодо харчових продуктів". Закон набув чинності відразу після опублікування, але основна його частина, відповідно до прикінцевих положень, почала діяти через півроку — тобто 6 серпня 2019 року.
На кого поширюється дія закону?
Закон "Про інформацію для споживачів щодо харчових продуктів" поширюється насамперед на операторів ринку харчових продуктів і харчові продукти (зокрема для громадського харчування). Але він також безпосередньо впливає на споживачів таких харчових продуктів, оскільки прописує чіткі та зрозумілі правила, які дозволяють нам отримати вичерпну інформацію про харчові продукти.
Основний принцип закону — не вводити в оману споживача!
Інформація про харчовий продукт має бути точною, достовірною та зрозумілою для споживача. Але, основне, вона не повинна вводити в оману. Особливо, якщо це стосується властивостей і характеристик харчових продуктів та наслідків їхнього споживання. Або якщо йдеться про нібито лікувальні властивості харчів. Це також поширюється і на рекламування харчових продуктів.
Обов'язкова інформація про харчовий продукт:
- Державною мовою. Переклад іншою мовою за бажанням оператора ринку.
- Надписи точні, чіткі, зрозумілі, розбірливі, розміщені на видному місці. Не повинні приховуватися іншою текстовою або графічною інформацією.
- Назва харчового продукту. Назвою харчового продукту є офіційна назва (назва встановлена нормативно-правовим актом або національним стандартом). Якщо такої нема — то звична назва, яка зрозуміла споживачу без додаткових роз’яснень. Якщо і звичної назви нема — застосовується описова назва харчового продукту.
- Фізичний стан харчового продукту. Інформація про фізичний стан (продукт сублімованої сушки, швидкозаморожений, концентрований, копчений, порошкоподібний, рідкий тощо) має супроводжувати назву харчового продукту.
- Перелік/кількість інгредієнтів. Включає всі інгредієнти харчового продукту, які вказуються в порядку зменшення їхньої масової частки. Певні інгредієнти позначаються назвою категорії, до якої вони належать, одразу після якої зазначається їхня назва або індекс відповідно до європейської цифрової системи.
- Наявність алергенів. Виділяються окремим кольором, шрифтом, стилем.
- Позначка "з ГМО", якщо частка ГМО перевищує 0,9%. "Без ГМО", за підтвердження відсутності ГМО.
- Термін придатності. Вводяться терміни придатності: "Вжити до…", "Краще спожити до…", "Краще спожити до кінця…".
- Умови зберігання/використання. Для харчових продуктів, які потребують спеціальних умов зберігання та/або використання; після відкриття упаковки.
- Відповідальний за інформацію про харчовий продукт. Назва оператора ринку харчових продуктів.
- Країна походження/місце походження зазначається: якщо відсутність такої інформації може ввести споживача в оману; для окремих типів м’яса; якщо країна/місце походження харчового продукту не збігаються з країною/місцем походження основного інгредієнта.
- Інструкція з використання. Якщо її відсутність може ускладнити використання продукту.
- Фактичний вміст спирту етилового. Інформація про назву, кількість харчового продукту та наявність спирту у дозуванні понад 1,2% має розміщуватися в одному полі видимості.
- Поживна цінність. Включає інформацію про енергетичну цінність, вміст жирів, насичених жирів, вуглеводів, цукрів, білків та солі.
- Чи піддавався харчовий продукт заморожуванню/розморожуванню. Якщо піддавався заморожуванню — зазначається дата.
Якщо упаковка товару менш ніж 10 см кв., обов’язково зазначати лише назву продукту, алергени, кількість, мінімальний термін придатності. Інше — на запит споживача.
Більш детальна інформація за посиланням.