У 2020 році було створено понад 12 тисяч нових місць для дошкільнят, схвалено Базовий компонент дошкільної освіти та спрощено умови роботи і відкриття закладів дошкільної освіти. МОН також підготувало проекти Закону «Про дошкільну освіту», Концепції розвитку дошкільної освіти й зміни до Положення про заклад дошкільної освіти.
«Якісна та доступна дошкільна освіта – один з головних пріоритетів Міністерства, тож МОН продовжує впровадження системних змін у цій сфері. Наприкінці 2020-го нам вдалося схвалити нову редакцію Базового компонента дошкільної освіти. Цей документ дозволяє привести українське дошкілля у відповідність до міжнародних стандартів із урахуванням запиту українського суспільства. Цьогоріч було внесено зміни до Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності і, таким чином, спрощено роботу й відкриття дитсадків. На жаль, через обмеження, пов’язані з пандемією, нам не вдалось розпочати дослідження якості дошкільної освіти за методикою ECERS-3, проте підготовка до нього триває. Дізнавшись про реальний стан дошкілля в Україні, ми зможемо спрямувати свої сили на його покращення у правильному напрямі», – зазначив Міністр освіти і науки України Сергій Шкарлет.
Протягом 2020 року було:
- створено 12 151 нове місце для дошкільнят у закладах освіти;
- затверджено зміни до Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності;
- підготовлено проект Закону України «Про дошкільну освіту»;
- подано на розгляд Уряду Концепцію розвитку дошкільної освіти;
- запроваджено кампанію НУМО про важливість дошкільного розвитку спільно з ЮНІСЕФ;
- подано на розгляд Уряду нове Положення про заклад дошкільної освіти;
- розроблено дорожню карту організації діяльності закладів дошкільної освіти у 2020/2021 навчальному році;
- схвалено Базовий компонент дошкільної освіти;
- розпочато підготовку до оцінювання якості освітнього процесу в дитсадках за методикою ECERS-3;
- надано роз’яснення, матеріали та проведено інформаційну кампанію щодо карантину в закладах дошкільної освіти спільно з ЮНІСЕФ.
Базовий компонент дошкільної освіти, який було схвалено 21 грудня 2020 року, визначає вимоги до обов’язкових компетентностей та результатів освіти дитини дошкільного віку, а також умови, за яких вони можуть бути досягнуті відповідно до міжнародних стандартів якості освіти. Документ заснований на компетентнісному підході до освіти та формуванні наскрізних умінь в дитини, що забезпечує наступність між дошкільною та початковою освітою.
Невід’ємними кроками для підвищення якості дошкільної освіти є затвердження й інших основоположних документів: Концепції розвитку дошкілля, відповідного Закону й Положення про заклад дошкільної освіти. Усі проекти цих документів, які розробило МОН, ґрунтуються на таких критеріях якості дошкілля:
- доступність;
- мотивований та компетентний педагогічний працівник;
- безпечне та розвивальне освітнє середовище;
- зміст дошкільної освіти;
- стала управлінська система;
- стала система моніторингу якості дошкільної освіти.
У 2020 році також розпочалась підготовка до дослідження якості освітнього процесу в дитсадках за міжнародною методикою ECERS-3. За цією методикою оцінюють не результати дітей, а освітнє середовище – все, з чим та з ким взаємодіє дитина. Результати дослідження стануть підставою для формування освітньої політики, спрямованої на підвищення якості дошкільної освіти в Україні.
Протягом 2020 року було відібрано національних експертів, які проводитимуть дослідження, а також розпочато відбір регіональних експертів. За сприятливої епідемічної ситуації дослідження заплановане впродовж 2021 року в 200 дитсадках. Саму методику отримають усі 16 тисяч закладів, а для допомоги щодо роботи із нею МОН спільно з УІРО та Командою підтримки реформ МОН продовжать вебінари для педагогів «Якісна та доступна дошкільна освіта».
Нагадаємо, що колегія Міністерства освіти і науки України схвалила нову редакцію Базового компонента дошкільної освіти.