У великій виставковій залі обласного краєзнавчого музею 16 березня відкрилась виставка бубнівської кераміки «Від витоків до сьогодення», на якій представлено понад 500 зразків.
Традиція орнаментального розпису бубнівської кераміки почала формуватися в середині ХІХ століття першими майстрами народного гончарства двох сусідніх сіл Новоселівка і Бубнівка, які знаходяться одне навпроти другого на протилежних берегах річки Соб, лівої притоки Південного Бугу.
За місцевими народними переказами основоположником традиції підполивяного розпису вважається Андрій Гончар (1823-1926), який юнаком втік від поміщика в містечко Гайсин і протягом певного часу був учнем Сили Жерденівського, місцевого майстра-гончара. Саме в Гайсині молодий юнак опанував технологію підполивяного розпису. Згодом, повернувшись у рідну Бубнівку, Андрій Гончар приніс з собою новітню технологію і орнаментальну традицію, яка вразила місцевих бубнівських гончарів красою підполивяного візерунку і дзвінкими переливами досі небачених барв. Новітня естетика гончарних виробів припала до смаку і майстрам, і споживачам продукції. Конкурентна спроможність бубнівських гончарних виробів різко зросла. Таким чином, початок формування традиції орнаментального розпису бубнівської кераміки припадає на другу половину ХІХ століття і її основоположником та засновником справедливо вважається Андрій Семенович Гончар.
Наступні покоління майстрів вносили свої новації в орнаментику бубнівського розпису, розвиваючи і збагачуючи її. Серед таких - брати Яків і Яким Герасименки, які працювали в тісному творчому тандемі – один творив форму виробу, а другий її розписував.
Нині на Гайсинщині в селі Новоселівка діє музей гончарного мистецтва (музей-садиба братів Герасименків) та активно працюють послідовниці братів Герасименків, заслужені майстри народної творчості України – Фросина Міщенко (с.Новоселівка) і Тетяна Шпак (с.Бубнівка).
З метою збереження та розвитку бубнівської кераміки в с.Бубнівка щорічно проводиться обласний пленер майстрів гончарного мистецтва «Освячені горном», завдячуючи чому на Вінниччині повсемісно розповсюджується традиція орнаментального розпису бубнівської кераміки.
Нині, крім майстрів Гайсинщини її опанували:
- майстри-гончарі подружжя – Василь Рижий і Наталія Лавренюк (м.Ладижин);
- майстри-гончарі подружжя – Сергій Погонець і Світлана Погонець (с.Крищинці Тульчинського району);
- майстер-гончар з Ямпільщини – Володимир Слубський (с.Довжок);
- майстер-гончар – Вікторія Ніколаєва (м. Вінниця);
- майстер-гончар – Михайло Діденко (м.Вінниця);
- майстер-гончар – Людмила Філінська (м.Вінниця);
- майстер-гончар – Ольга Цибуля (смт. Вороновиця).
Таким чином, традиція орнаментального розпису бубнівської кераміки на сьогодні стала поширеним явищем сучасного мистецтва народної кераміки на Вінниччині. Саме тому до Національного реєстру нематеріальної культурної спадщини від нашої області першим занесений елемент «Традиція орнаментального розпису бубнівської кераміки» як унікального явища багатовікового традиційного мистецтва.
В експозиції нинішньої виставки «Від витоків до сьогодення», учасниками якої є всі вищеназвані сучасні майстри-гончарі, представлено понад 500 зразків бубнівської кераміки, в тому числі експонати з колекції ОЦНТ.