Харчування в закладах освіти - права батьків! Часто у батьків виникає питання, а чи мають вони право зайти на шкільний харчоблок та перевірити якість надання послуг їх дітям?
Шановні батьки, ви маєте право зайти у шкільну їдальню і поцікавитися, що їсть ваша дитина (будь ласка, зауважте, що при цьому ви маєте бути здоровими та обов'язково зняти верхній одяг).
Перше, на що вам варто звернути увагу - наявність інформаційного стенду, який має містити:
- Меню на кожен день. Дані, вказані в меню, мають відповідати тому, що дитина має на тарілці згідно її вікової групи;
- Примірне двотижневе меню, затверджене власником закладу та погоджене територіальним органом Держпродспоживслужби, яке складається з урахуванням забезпечення сезонними продуктами (може знаходитися у працівників харчоблоку);
- Інформація про організацію, яка здійснює харчування у закладі освіти (за наявності такої);
- Якщо у школі є буфет, його асортимент має бути погоджений у територіальній Держпродспоживслужбі. Батьки можуть перевірити, чи немає серед продукції, яка реалізується у буфеті школи, забороненої. Варто зазначити, що у закладах освіти забороняється використовувати продукти, що містять синтетичні барвники, ароматизатори, підсолоджувачі, підсилювачі смаку, консерванти;
- Повинні бути виставлені розміряні за вагою контрольні порції страв на день;
- У їдальні зобов’язані залишати добову порцію. Така порція зберігається промаркованою у холодильнику і складається з усього, що входило в харчування дитини (із зазначенням найменування страви, дня та часу відбору).
У їдальні або поряд, обов’язково повинні бути створені умови для дотримання правил особистої гігієни дітьми, а саме: паперові або електричні рушники та мило. Згідно санітарних норм, у їдальні має бути не тільки холодна, а й тепла вода.
Велике значення в організації харчування дітей має питний режим, для забезпечення якого:
- мають бути обладнані питні фонтанчики, якщо для пиття використовують сиру воду. Питна вода повинна відповідати вимогам Державних санітарних норм та правил "Гігієнічні вимоги до води питної, призначеної для споживання людиною" (ДСанПіН 2.2.4-171-10);
- у разі заборони використання сирої води для пиття, застосовують кип'ячену або бутильовану очищену воду (на яку є документи, що підтверджують її якість) за наявності одноразових стаканів чи індивідуальних чашок;
- можлива організація індивідуального питного режиму (пляшки з водою).
Завітавши у їдальню закладу освіти, радимо батькам звернути увагу на зовнішній вигляд працівників: вони мають бути у спецодязі, з підібраним волоссям і заправленим під ковпак чи хустку; на роботу до їдальні допускаються працівники, які мають дані про проходження медичного огляду та особову медичну книжку (ОМК). У разі відсутності даного документу або відсутності в ОМК переліку необхідних обстежень, роботодавець має право не допустити працівника до виконання своїх обов'язків.
Батьки у їдальні закладу освіти можуть: спробувати тарілку рукою та перевірити тепла чи холодна їжа; перевірити чистоту їдальні та посуду, в якому подають їжу дітям; купити собі порцію їжі у шкільній їдальні і скуштувати її, щоб переконатися, що все свіже і доварене; зважити порцію, щоб переконатися, що усі складові порції відповідають затвердженим ваговим нормам. Ваги для цього мають бути або у самій їдальні, або у харчоблоці.
Задля здійснення контролю за організацією харчування, роботою харчоблоку, постачанням продуктів харчування - батьки можуть створити комісію з організації харчування та брати участь у бракеражній комісії, яка здійснює щоденний контроль за якістю готових страв.
Батьки навіть можуть делегувати представника батьківської громади для перевірки харчоблоку, щоб він з’ясував, у якому стані і як зберігаються та готуються продукти. Для цього представнику необхідно пройти медичний огляд і отримати особову медичну книжку, мати одноразовий спецодяг (халат, ковпак, рукавички та змінне взуття чи бахили).
Після проведення контролю за організацією харчування учнів, необхідно зафіксувати виявлені недоліки. Документ складається у довільній формі, оскільки чітких вимог до його складання законодавство не передбачає. Це має бути опис виявлених проблем в організації харчування учнів.
За результатами виявлених недоліків батьки та адміністрація закладу можуть звернутись до організації, яка надає послуги з харчування у цьому закладі або до відповідних органів, на які покладені функції контролю. Зовнішній контроль за організацією харчування учнів здійснюють: територіальні органи Держпродспоживслужби; органи виконавчої влади та місцевого самоврядування; органи управління освітою.